Instagram-volgers kopen... Wél of niet handig voor je bedrijf?
medium-shot-instagram-friends.jpg
Hoe zie je dan dat een account op
niet-organische manier aan volgers is gekomen?
retro-style-man-jacket-cap-shirt-showing
En hebben die ook echt zoveel klanten, of wat?

In dit artikel hebben we het over de voor- en nadelen van Instagram-volgers kopen.

 

Geld betalen voor volgers waarvan de meesten niet eens bestaan. Da's toch vreemd als je er effe over nadenkt. Toch gebeurt het vaak. 

Kijk jij ook super-jaloers naar die Instagram-accounts met tienduizenden volgers? Zouden deze accounts ook duizenden klanten hebben voor hun bedrijf?

Lees verder en ontdek of Instagram-volgers kopen wel een goed idee is.

Ontwerp zonder titel (38) (1).png
 
Een account met 10.000 volgers en per foto slechts 100 of 200 likes (of zelfs minder) is verdacht. 
 
Bij 10.000 volgers kan je toch wel 1000 of meer likes verwachten.
 
Dit is dus een teken dat er waarschijnlijk extra 'hulp' is ingeschakeld om dit Instagram-account te doen groeien.

Meestal is dat vrij eenvoudig.

Je ziet een account met bijvoorbeeld 10.000 volgers en mooie foto's. Klik eens op een paar van die foto's en kijk naar het aantal likes op die foto.
brown-eyed-woman-stares-perplexity-holdi
Instagram-volgers kopen...
Een goed idee voor je bedrijf?
Als het jouw doel is om geld te verdienen met Instagram én als je betaalde opdrachten en samenwerkingen wilt aangaan, dan is dat cijfertje (helaas) heel belangrijk.
 
De meesten onder ons echter, die Instagram zien als een medium om hun bedrijf mee te laten groeien, hebben een ander doel. Wij, ondernemers, willen interactie. We willen dat onze volgers op onze 'link in bio' klikken wanneer we een nieuwe blogpost hebben geschreven. En dat onze volgers ons contacteren om te vragen naar onze diensten. Bekendheid vergaren via Instagram!
En met dat doel is het kopen van Instagram-volgers een héél slecht idee.
 
Dé nadelen van Instagram-volgers kopen
Even afgezien van het feit dat Instagram zelf niet echt blij is met nep-accounts én daar steeds strenger op controleert, zijn er andere belangrijke dingen die gebeuren als je Instagram-volgers koopt.
Of eigenlijk: dingen die niet gebeuren...

frustrated-stressful-ginger-hipster-keep
Of sterker nog: nep-accounts doen überhaupt niets.
Niet alle gekochte Instagram-volgers zijn nep-accounts, maar of dit nu wel of niet het geval is: jouw gekochte volgers zijn niet jouw doelgroep.
En dat betekent dat níemand jouw foto's gaat liken. Niemand gaat reageren op jouw posts. En ook niemand zal klikken op die 'link in bio' om je nieuwe blog te lezen. 
Je hebt er als onderneming dus let-ter-lijk helemaal niets aan!
Of sterker nog: nep-accounts doen überhaupt niets.
Niet alle gekochte Instagram-volgers zijn nep-accounts, maar of dit nu wel of niet het geval is: jouw gekochte volgers zijn niet jouw doelgroep.
En dat betekent dat níemand jouw foto's gaat liken. Niemand gaat reageren op jouw posts. En ook niemand zal klikken op die 'link in bio' om je nieuwe blog te lezen. 
Je hebt er als onderneming dus let-ter-lijk helemaal niets aan!
1 - Niet jouw doelgroep
 Jouw kanalen altijd actief, steeds vanuit jouw wensen
en de doelstellingen die je wilt bereiken.     
Ontwerp zonder titel (16) (1).png
2 - Instagram komt in actie
En niet op de goede manier!
Wíj kunnen vrij makkelijk zien of iemand op een 'niet-organische' manier aan Instagram-volgers is gekomen. Dan ziet Instagram dat natuurlijk ook.
En áls Instagram dit opmerkt, dan zijnde consequenties niet altijd erg aangenaam. 
Instagram straft.
Ze zorgen ervoor dat jouw doelgroep, de accounts die wél echt tot jouw ideale klant behoren, steeds minder van jouw berichten gaan zien. En zo wordt er dus nóg minder gereageerd en geliket. 
Daarnaast verwijdert Instagram regelmatig nep-accounts. En daarmee kelderen dus jouw net aangekochte volgersaantallen... Zonde, toch?

Zitten er ook voordelen aan het 
kopen van Instagram-volgers?
Ja, als je wilt zitten er ook voordelen aan het kopen van Instagram-volgers. Maar die wegen lang niet op tegen de nadelen die je hierboven las. Maar misschien zijn ze voor sommige Instagrammers wél belangrijk.
        1 - Die 10k staat leuk in je Instagram-bio.
        2 - Het is een makkelijke manier om te groeien én om snel boven de 10.000 volgers
             uit te komen.
        3 - De kansen op betaalde opdrachten en samenwerkingen via Instagram nemen toe
             bij meer volgers.
Als dit je je doelen zijn op Instagram: super! Hier kan je instagram-volgers kopen.
Wil je echter groeien als ondernemer, dan kun je dit beter op een organische manier doen.
Is het erg om geen duizenden
Instagram-volgers te hebben?
1.png
Als jij net als vele anderen met een stikjaloerse blik kijkt naar Instagram-accounts met duizenden volgers, dan heb ik goed nieuws voor je.
Het draait op Instagram om: 
   - Connectie;
   - Mooie visuals kijken;
   - Je laten inspireren;
   - Jezelf en je onderneming naar een hoger niveau tillen.
En dat kan ook met minder volgers. Misschien klikken er 50 van jouw 500 échte volgers op je 'link in bio' door naar je website. Terwijl dat er maar 10 zijn van de duizenden nep-volgers. Het gaat erom dat je een connectie krijgt met je volgers. Dat jouw volgers je leren kennen en weten waarvoor ze bij jou terechtkunnen. 
 
Er zijn natuurlijk ook heel veel Instagram-accounts met echt tienduizenden volgers.
 
Ik heb daar altijd wel bewondering voor. 
Groeien op Instagram is namelijk een hele klus en kan uren per dag kosten. Zeker bij de eerste duizend. Maar het werpt zijn vruchten af als je er écht mee bezig bent.

confident-young-asian-woman-shows-arm-mu
Hoe groei je organisch op Instagram?
3 tips
Organisch groeien op Instagram is super boeiend, maar ook wel een hele klus. En soms gaat het best langzaam.
Er valt ook veel meer over te zeggen dan deze 3 tips, maar het is een begin!
feeling-proud-surprised-pointing-self-co
Tip 1 - Maak geweldige content
Niet alleen de foto is van belang, maar ook de captions (het stukje tekst eronder).
 
Inspireer, geef tips, vertel verhalen, laat jezelf zien. Je volgers willen weten wie jij bent en wat je bezighoudt. Maar ze willen ook tips krijgen over hetgeen waarin jij je specialiseert.
Maak hier een mooie mix van!
Instagram gaat over foto's, maar de tekst die je erbij schrijft, is minstens zo belangrijk. Je kan bijvoorbeeld vragen stellen om je volgers te stimuleren een reactie te schrijven. Zo leer je hen beter kennen...en bovendien is het ook nog eens superleuk!

young-latin-curvy-woman-isolated-pink-wa
Ontwerp zonder titel (16) (1).png
Tip 2 - Doe Hashtag-onderzoek
Hashtags zijn ontzettend belangrijk als je wilt groeien op Instagram. Maar het is lastiger om de juiste hashtags te gebruiken dan je misschien wel zou denken.
Let op de hoeveelheid per post & welke je precies gebruikt. Met name dat tweede is iets waar je je even in zou moeten verdiepen als je er echt werk van wilt maken.
Welke hashtags bereiken jouw doelgroep? Hoeveel clicks hebben de hashtags die jij gebruikt? Hoe vind ik de juiste hashtags? 
Een handige tool die ik hiervoor gebruik is in Tags.
Extra tip: een handige tool om hashtag-lijsten te maken én je Instagram-posts in te plannen is Planoly (topper)!
Tip 3 - Zoek jouw doelgroep
Een manier om jouw ideale klant te bereiken op Instagram is door deze zelf te zoeken én te gaan volgen. Zo merken zij jou ook op en misschien gaan ze je wel terug volgen. Bovendien is dit een leuke manier om collega-ondernemers te leren kennen (goed meegenomen, toch?).
Extra tip om irritatie, bij anderen, te vermijden:
als jij iemand volgt, die persoon volgt jou terug en jij gaat vervolgens dat account weer ontvolgen.
Ik vind het althans vre-se-lijk vervelend!
artist-counting-three.png
Heb jij ooit Instagram-volgers gekocht?
Wat leverde het voor jouw onderneming op?
Wil je meer inspiratie en handige tips & tricks ontvangen om succes te boeken met je website, je social media en zakelijk bloggen?
Elke week plaatst Social Media Content hier een nieuwe blogpost. 
Elke week één mailtje in je mailbox met de nieuwste blogpost van Social Media Content?
Ontwerp%20zonder%20titel%20(63)_edited.p
Ontwerp%20zonder%20titel%20(63)_edited.p