Heb je als ondernemer écht een website nodig?
group-graphic-designers-discussing-lapto
portrait-beautiful-young-girl-being-ques
Of kan het ook met social media alleen?

Een vraag die ik best vaak hoor.

En die ik ga proberen genuanceerd te beantwoorden.

Want hoewel ik als webdesigner erg veel waarde hecht aan de website van een ondernemer, betekent dit niet direct dat het niet anders kan. De vraag of een website écht nodig is of niet, is dan ook niet met een simpele 'ja' of 'nee' te beantwoorden.

 

Waarom zou je als (online) ondernemer een website nodig hebben?
Ontwerp zonder titel (38) (1).png
 
Er zijn superveel redenen waarom een professionele website een goed idee is.

Waaronder deze:


Een professionele & betrouwbare uitstraling naar potentiele klanten toe;

​• Een lange termijn marketingmiddel voor succes;

Om je producten of diensten aan de man te brengen;

Gevonden worden op Google & daar ook nieuwe klanten uithalen;

Op een website kan je gaan bloggen, waardoor je zichtbaarheid altijd maar toeneemt en je jezelf neerzet als expert;

Informatie delen over je diensten en prijzen;

Landingspagina's maken voor social media advertenties;

...

Best handig dus, zo'n website. Zeker als je er actief mee bezig bent, kan een website een échte klantenmachine worden.

Maar betekent dit dan automatisch dat je ook echt een website nodig hebt?

 
Hoe kom je aan klanten als je net begint als ondernemer?
Er zijn altijd verschillende wegen die naar Rome leiden. Altijd!

Het is dus maar net hoe jij het aanpakt, waar je voorkeur naar uitgaat & wat voor jou werkt.

Dat betekent dat je niet meteen met een website móet beginnen. Sterker nog, als je net een website hebt, komt er nog geen kat langs. SEO gaat immers pas na een tijdje echt zijn werk doen. Áls je er tenminste genoeg energie en tijd insteekt.

Ook via social media stormen volgers niet direct op je website af. Je moet eerst volgers krijgen en interessant genoeg worden om op die leuke linkjes van je te klikken
full-length-portrait-surprised-astonishe
Check het...straks...of seffens... 
Ontwerp zonder titel (16) (1).png
De wereld laten zien dat je bestaat!
Je komt in eerste instantie aan klanten door jezelf bekend te maken. Een netwerk opbouwen. En dat kan op vele manieren. Denk aan:

​• Actief zijn op social media (Facebook, Instagram, LinkedIn,...)
​• Via Google Mijn Bedrijf
​• Adverteren op social media
​• Met een Facebook-groep aan de slag gaan
​• Aan e-mailmarketing doen
​•
 Mond-tot-mondreclame

Je kan dus prima je eerste klanten krijgen zónder website. Met het geld dat je daarmee verdient, kan je dan weer investeren in een professionele webstek.

Eentje die in het vervolgtraject de rest van het werk gaat doen.
Waarom heb je een website nodig als je toch al klanten krijgt via een andere weg? 
ginger-boy-is-advertising-something.png
happy-exited-young-bearded-man-plaid-shi
Beginnen zonder website is perfect om alvast een netwerk op te bouwen, om bekendheid te krijgen & om je eerste klanten te verwelkomen.
Echter... na verloop van tijd ga je tegen bepaalde dingen aanlopen.
 
Zoals:
Hoe meer mensen jou volgen en klant willen worden, hoe meer van deze potentiële klanten gaan vragen of je ook een website hebt. Het gebrek aan een website komt dan niet erg professioneel over en haalt jouw betrouwbaarheid naar beneden. 
 
 Als je betaalde advertenties wilt gaan inzetten op social media heb je iets nodig waar die advertenties op uitkomen. Een website is dan eigenlijk essentieel. Er zijn wel tools (zoals Leadpages) waarmee je landingspagina’s kunt maken, maar als je dan toch begint, kun je het beter meteen goed aanpakken met je eigen website. En da's trouwens ook véél goedkoper dan zo’n tool.
 
 Wat met je vindbaarheid op Google? Dat is toch zo een beetje hét platform
waar zo’n beetje iedereen als eerste naartoe gaat bij een vraag
of zoektocht naar iets.
Alles wat op Instagram gebeurt blijft ook op Instagram. Hetzelfde geldt voor Facebook. Op Google word je niet gevonden en klanten anders dan social media-gebruikers zal je niet snel krijgen.
 
 
"Als je nog meer wilt groeien met je bedrijf
is Google een sterke manier.
 
En daarvoor heb je een website nodig."
 
 
 Eén van de meest gehoorde redenen waarom iemand uiteindelijk toch een website wil, is om te gaan bloggen.
Er komen wel klanten via social media of via via, maar het gebrek aan zichtbaarheid op zoekmachines en het niet hebben van een expert-status gaat tegenwerken.

Nog puntjes om rekening mee te houden...
1.png
...wanneer je alleen maar social media gebruikt!
 
 
Je bent geen eigenaar van je content
Ontwerp zonder titel (38) (1).png
Een belangrijke reden om niet enkel alles in te zetten op social media platformen (zoals Instagram, Facebook, LinkedIN) is dat je geen eigenaar bent van je eigen content.

Je hebt niets te zeggen over wat er met het social medium gebeurt. Besluit Facebook morgen om de boel alleen nog betaald aan te gaan bieden? Dan is je hele zichtbaarheid weg.
Je bent afhankelijk van algoritmes
Ontwerp zonder titel (38) (1).png
Elk social medium heeft zijn eigen algoritmes en daarvan ben jij afhankelijk.
Het social medium bepaalt wie jouw content wel en niet te zien krijgt.
Ook al heb je duizenden volgers, dan nog moet je maar afwachten hoeveel daarvan jouw post voorbij ziet komen en of dat toevallig precies de personen zijn
die onder jouw doelgroep vallen.

Met een website kan iedereen jou vinden.
Je content wordt gevonden in plaats van gezocht
Ontwerp zonder titel (38) (1).png
Als je content deelt op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, dan wordt deze content gevonden door mensen die het voorbij zien komen. Zonder dat zij er eigenlijk naar op zoek zijn. En dat is natuurlijk super, want zonder moeite te doen wordt jouw content gedeeld met een groot publiek. Maar die mensen moeten wel écht al interesse hebben in je aanbod om op je link te gaan klikken. 

Heb je een eigen website en blog je daar op?
Dan word je gevonden door mensen die zoeken op Google en daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Wat de kans op nieuwe klanten en inkomsten uiteraard enorm vergroot.

 
Klik op 'artikelen'
 
Ontwerp zonder titel (50).png
Er nog nooit aan gedacht een eigen business-blog op te zetten op jouw website?
Hier een voorbeeldje van een super leuke business-blog!

 
Dus is een website écht nodig als je (online) ondernemer bent?
bearded-european-man-yellow-shirt-isolat
Neen!
Als je net begint met ondernemen kun je prima een netwerk opbouwen via social media of via via. En daar je eerste klanten vandaan halen.
Ja!
Als je meer klanten wilt en een groter bereik, niet afhankelijk wilt zijn van social media en betaalde advertenties, beter zichtbaar wilt zijn voor potentiële klanten, je bedrijf wilt automatiseren, een professionele en betrouwbare uitstraling zoekt, droomt van een goede vindbaarheid in zoekmachines en als je online producten en cursussen wilt verkopen... 

Dan is een website essentieel. 

Met een website kun je veel meer gaan groeien als ondernemer. 
Meer klanten aantrekken.
Meer geld verdienen.

Een website is een uitstekende marketingmachine als je deze goed inzet.
Zeker op het gebied van zoekmachines kan een website extreem veel voor jou betekenen.

En niet alleen op de korte termijn, maar vooral ook op de lange termijn.
Tegenwoordig lig je al snel een stapje achter als jij géén website hebt...en je grootste concurrent wel!
Wil je succesvol worden? Dan lijkt mij die website toch wel echt essentieel!
Ontwerp zonder titel (50).png
Wil je meer inspiratie en handige tips & tricks ontvangen om succes te boeken met je website, je social media en zakelijk bloggen?
Elke week plaatst Social Media Content hier een nieuwe blogpost. 
Elke week één mailtje in je mailbox met de nieuwste blogpost van Social Media Content?
Ontwerp%20zonder%20titel%20(63)_edited.p
Ontwerp%20zonder%20titel%20(63)_edited.p