Een contentstrategie opstellen. Pff..
Wil jij écht aan de slag met contentmarketing?
Dan is het handig om eerst een plan te maken. Welke content ga je delen? Met welk doel? En voor wie doe je het allemaal?
Kort nadenken over een contentstrategie geeft richting aan jouw marketinguitingen.
Zo investeer je in content die ook echt werkt voor jouw doelgroep en doelstelling.
Ben jij dít wanneer je denkt aan het moeten opstellen van 'een strategie'?
Weet je niet hoe je dat doet? Of zie je er gewoon het nut niet van in?
Klik dan op de foto.
In 3 minuten neem ik al je zorgen weg.
Don't worry. Alles komt goed.
Nadenken over een contentstrategie is echt niet zo moeilijk als het lijkt.
Maar wel belangrijk.
Je wilt als merk immers het liefst een langetermijnrelatie uitbouwen met je klant. Eentje die blijft boeien en groeien. En daar heb je een samenhangend verhaal voor nodig.
Het is dan ook best dat je contentstrategie geen haastwerk is.
Weg met die impactloze content!
Hoe creëer je nu content die echt onderscheidend is én impact heeft op jouw doelpubliek?
Laat me je alvast even met de voeten op de grond zetten...
Wanneer je zonder nadenken content gaat produceren en publiceren, dan ben je eigenlijk niet zo heel goed bezig. Dat is zoiets als (laten we zeggen) een vis willen vangen met een hengel
zonder aas.
Dus ga even zitten met een heerlijk dampend kopje Cappuccino.
En geen nood, het hoeft echt niet lang te duren.
Aan de slag met jouw contentstrategie
Een contentstrategie is: planmatig en duurzaam bepalen hoe content effectief kan bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.
In mensentaal is het dus het plan dat je helpt bij het creëren van zinvolle content.
We denken na over 6 vragen en bewandelen zo de weg naar content die vóór jou werkt.
Vraag 1 - Wat wil je eigenlijk bereiken voor jezelf?
Begin je contentstrategie met dromen.
Wat zou je met je onderneming willen bereiken als niets of niemand je zou tegenhouden?
We bepalen eigenlijk dus je doelstellingen.
Wil je naamsbekendheid opbouwen voor jouw werk, gaat het om nieuwe leads of wil je je positioneren als autoriteit binnen je vakgebied?
Vraag 2 - Waarom doe je wat je doet?
Je zoekt naar de bestaansreden van jouw onderneming. Waarom ben je gestart met wat je doet?
Denk hier ook even na over wat jij te bieden hebt aan je publiek.
En hup, je hebt je contentmissie.
Mijn contentmissie:
Social Media Content wil zelfstandigen en KMO's op een toegankelijke manier ondersteunen in het ontwikkelen van impactvolle content en in het online communiceren als sterk merk.
Vraag 3 - Wat zijn jouw kennisgebieden?
Wat weet je?
Wat doe je?
Wat is jouw visie op de markt?
Je bepaalt het domein waarop je je gaat richten met contentmarketing.
Je verbindt jezelf met een bepaald onderwerp. Eentje waar je best wel wat expertise over hebt.
Als Social Media Content heb ik 3 domeinen waarop ik mij toespits:
- impactvolle online communicatie
- web & social
- copywriting & zakelijk bloggen
Vraag 4 - Hoe goed ken jij je klant?
Hier ga je bepalen wie je focusdoelgroepen zijn. Wie je wil bereiken met je content.
Denk eraan, dit zijn jouw potentiële klanten. Voor hen doe je het.
Denk bij het creëren van content dus nooit enkel aan jezelf. Het is je publiek dat jouw content belangrijk genoeg moet vinden om er aandacht aan te besteden.
Hier stellen we dus ook een (uiterst belangrijke) bijvraag:
Welke informatiebehoefte heeft de doelgroep in ons gekozen domein?
Met welke vragen zitten jouw potentiële klanten?
Waar ondervinden ze problemen?
Wat is hun pijnpunt binnen jouw gekozen domein?
Vraag 5 - Wat is jouw centraal thema?
Eerder bepaalden we ons contentdomein.
Bij vraag 4 heb je jezelf de vraag gesteld welke informatiebehoefte jouw doelgroep heeft.
Het is cruciaal om de juiste balans te vinden tussen datgene wat je als organisatie wil vertellen en datgene waar jouw publiek behoefte aan heeft.
Die balans is jouw sweet spot. Ze leidt je naar één of meerdere centrale content-thema's.
Dit wordt je boodschap. Deze geven je concrete onderwerpen om uit te werken.
Vind je het moeilijk om relevante onderwerpen te vinden?
Doe dan eens een zoekwoordenonderzoek.
Zo heb je binnen je gekozen thema's ook meteen SEO-relevante keywords om te verwerken in je content.
Vraag 6 - Hoe spreek jij als organisatie?
We leggen de unieke voice van jouw organisatie vast. Dit is de manier waarop jij je klanten aanspreekt.
De stem van je merk.
Eentje waaraan iedereen jou binnen de 5 seconden herkent. Eentje die je helpt om in elke uiting de juiste snaar te raken.
Als Social Media Content communiceer ik op een persoonlijke, actieve en erg toegankelijke manier. Want die past bij mijn persoon. Dat is mijn herkenbare stijl. Wanneer mensen mij contacteren, weten ze perfect voor welke schrijfstijl ze kiezen.
En that's it...
Nu hebben we onze strategie.
Tijd om na te denken over onze tactiek: we maken keuzes over onze contentvormen, contentmiddelen en communicatiekanalen.
Maar dat is voor een volgende keer!